I.
SISINDIRAN
Sisindiran berasal dari kata sindir,
artinya berkata secara tidak langsung atau tidak terus terang. Sisindiran
adalah bentuk puisi semacam pantun di dalam sastra Melayu. Sisindiran tumbuh
dan berkembang pada masyarakat bahasa Sunda umumnya. Sisindiran berasal dari
kata sindir ‘sindir, menyindir’, artinya berkata secara tidak langsung atau
tidak terus-terang. Sisindiran ialah suatu bentuk puisi sastra tradisional
Sunda yang mempunyai sampiran dan isi. Sisindiran ini merupakan karya sastra
Sunda asli yang sudah ada sejak dulu, jauh sebelum islam dating (Haji Hasan
Mustapa, 1913).
Sisindiran ini lahir sebelum tahun 1600 M.
bersama cerita pantun, dongeng, jangjawokan ‘mantra’. (Yus Rusyana, 1969: 11). Sisindiran
adalah bentuk puisi tradisional Sunda yang sebentuk dengan pantun dalam sastra
Melayu; umumnya terdiri atas empat larik, tapi bisa kurang atau lebih, hanya
selalu berlarik genap, karena terbagi menjadi dua bagian yang sama jumlah
lariknya. Bagian pertama disebut cangkang (kulit=sampiran) dan bagian kedua
disebut eusi (isi).
Sisindiran dibagi atas tiga jenis, yaitu wawangsalan,
rarakitan, paparikan. Di dalam tiga jenis tersebut jika dilihat dari sifatna
‘keperluannya/tujuan’, memiliki pula tiga keperluan/tujuan pula yakni: silih
asih ‘kasih sayang’, piwuruk ‘pepatah’, sésébréd ‘humor’.
Menurut Salmun dalam Kandaga Kesusastraan Sunda (1963: 55)
Kecap sisindiran ari asalna mah tina kecap sindir, anu
maksudna sisi. Ngomong ku sindir maksudna ngomong anu nyisi, henteu poksang
ceplak Pahang, pikeun ngaragangan anu dibawa nyarita, supaya omongan urang
karasana henteu nyentug atawa ngagasruk kana haténa.
Sanajan sindir jeung sisindiran téa ceuk hartining kecap mah béda-béda hartina
jeung larapna, tapi ari pokona mah tetep sarua, nya éta ngedalkeun maksud henteu saceplakna, tapi dibulen
ku kecap-kecap séjén anu ngandung karasmén, dipalar
pikaresepeun. Lamun diibaratkeun kana bubuahan téa mah, aya
cangkang jeung eusina. Bisana kaarah eusina teh kudu bisa mesék cangkangna.
‘Kata sisindiran berasal dari kata sindir,
yang artinya sisi. Berbicara dengan menggunakan sindir artinya berbicara tidak
langsung apa adanya, hal ini dimaksudkan untuk menghormati yang diajak
berbicara, agar ucapan kita tidak menyinggung perasaan pendengar.
Meskipun sindir dan sisindiran berbeda
arti dan penggunaannya, tetapi pada dasarnya tetap sama, yaitu menyampaikan
maksud atau tuturan secara tidak langsung apa adanya, tetapi disampaikan dengan
ungkapan yang lebih baik, agar enak didengar. Jika diibaratkan dengan buah, ada
cangkang dan isi. Untuk mendapatkan isinya, harus dapat mengupas cangkangnya.
Lebih lanjut Salmun (1963: 57) menjelaskan:
Tegesna: sisindiran téh diréka atawa dianggitna mah bisa jadi mangrupa
wawangsalan, bisa jadi mangrupa rarakitan, bisa jadi mangrupa paparikan. Ari
sifatna, anu mana-mana ogé bisa jadi
silih asih, bisa jadi piwuruk, bisa jadi sésébréd.
‘Lebih jelas: sisindiran dapat dibentuk berupa wawangsalan, berupa rarakitan,
dan berupa paparikan. Keperluannya/
tujuannya, masing-masing dapat digunakan untuk silih asih berkasih sayang, piwuruk
pepatah, dan sésébréd humor.
Menurut Wibisana (2000: 431), istilah sisindiran
sudah ada sejak abad ke-16. Naskah kuno Sanghyang
Siksa Kandang Karesian memberi informasi tentang hal itu, akan tetapi
diawali dengan kata kawih, jadi kawih sisindiran. Ini mungkin nama lagu,
bukan nama bentuk sastra.
Lebih lanjut Wibisana (2000: 431)
menjelaskan, sisindiran dalam sastra Sunda sama dengan pantun dalam sastra
Melayu atau Indonesia. Seperti halnya pantun, sisindiran pun terdiri atas dua
bagian, yakni cangkang ‘sampiran’ dan
eusi ‘isi’. Juga mengenai jumlah
lariknya, walau umumnya empat larik, tak sedikit pula yang lebih dari itu dalam
jumlah yang genap.
Menurut Ekadjati (2000: 598), sisindiran adalah bentuk puisi tradisionil Sunda yang sebentuk dengan
pantun dalam sastra Melayu; umumnya terdiri atas empat larik, tapi bisa kurang
atau lebih, hanya selalu berlarik genap, karena terbagi menjadi dua bagian yang
sama jumlah lariknya. Bagian pertama disebut cangkang (kulit=sampiran) dan bagian kedua disebut eusi (isi).
Lebih lanjut Ekadjati (2000: 598)
menjelaskan: Karena sisindiran itu seperti juga bentuk sastra yang lain menjadi
milik bersama, maka tak perlu mengucapkan cangkang
dan eusi sebuah sisindiran, karena yang diajak bicara
akan mafhum.
Dan menurut Gunardi dalam Inferensi Dan Referensi Wawangsalan Bahasa
Sunda (2011: 19)
“Sisindiran adalah salah satu hasil
rekayasa bahasa Sunda di dalam karya sastra Sunda, yang di dalam bentuknya
terdapat cangkang (sampiran) dan eusi (isi), untuk menyampaikan maksud secara
tidak langsung, agar tidak menyinggung perasaan pendengar (yang diajak bicara).
Sisindiran dibagi atas, paparikan,
rarakitan, dan wawangsalan.”
II.
MACAM-MACAM SISINDIRAN
1. Rarakitan
Rarakitan
adalah salah satu bentuk sisindiran yang dibentuk oleh cangkang (sampiran) dan eusi (isi). Hubungan antara cangkang dan
isi harus satu suara serta sama purwakanti dalam setiap akhirannya.
Rarakitan
merupakan sisindiran yang terdiri dari sampiran dan isi dengan jumlah yang sama
banyak dalam sebaitnya. Kata rarakitan sendiri mengandung arti seperti rakit
atau berpasangan (sarakit = sepasang). Disebut rarakitan karena kata pada awal
baris bagian sampiran diulangi atau dipergunakan lagi pada awal baris bagian
isi
Rarakitan di dalam sisindiran adalah kawih
‘lagu’ yang sampiran dan isinya memiliki kesamaan pada awal lariknya.
Contoh Rarakitan:
·
Silih asih
Mihapé sisir jeung
minyak,
Kadé kaanloman
leungeun,
Mihapé pikir jeung
niat,
Kadé kaangsonan
dengeun.
Daék sotéh ka Cikonéng,
Ka
Cisitu mah teu purun.
Daék
sotéh ka Nyi Onéng,
Ka
nu itu mah teu purun.
Sapanjang
jalan Soréang,
Moal
weléh diaspalan.
Sapanjang
tacan kasorang,
Moal
weléh diakalan.
Hayang
teuing buah hiris,
Teu
bisa ngasakanana.
Hayang
teuing ka nu geulis,
Teu
bisa ngakalanana.
·
Piwuruk
Lamun dayang dahar noga,
Kudu daék nya meulina.
Lamun
haying asup sorga,
Kudu
getol nya sholatna.
Lamun urang ka Cikolé,
Moal
hésé tumpak kahar.
Lamun
urang boga gawé,
Moal
hésé barang dahar.
Sing
getol nginum jajamu,
Nu
guna nguatkeun urat,
Sing
getol néangan élmu,
Nu
guna dunya ahérat.
Ti
batan mawa pedang,
Mending
gé mawa ragaji.
Ti
batan ulin bagadang,
Mending
gé diajar ngaji.
·
Sésébréd
Aya budak mawa
casan,
Ngan hanjakal
teu dibeli.
Aya budak gelis
pisan,
Ngan hanjakal
tara mandi.
Majar manéh
cengkéh konéng,
Kulit peuteuy
dina nyiru.
Majar manéh
lengkéh konéng,
Kulit beuteung mani nambru.
Rarasaan ngala mayang,
Teu nyaho cangkeuteuk leuweung.
Rarasaan konéng umyang,
Teu nyaho cakeutreuk hideung.
Aya listrik di masigit,
Hanjakal moncor ka kolong.
Aya istri jangkung alit,
Hanjakal tonggongna bolong.
2. Paparikan
Paparikan adalah salah satu jenis dari puisi Sunda yang disebut sisindiran yaitu suatu puisi yang dibangun oleh cangkang yang tidak
mengandung arti, yang diikuti oleh isi yaitu arti sesungguhnya. Hubungan antara
"cangkang" dan arti sesungguhnya ditunjukkan dengan hubungan
struktural suara dan pola. Jika pola suara dari cangkang dan isi sejajar maka
sisindiran ini disebut paparikan.
Paparikan, berasal dari kata parik yang bentuk dasarnya adalah parék ‘dekat’. Jadi, paparikan atau paparékan ‘dekat-dekat’, yaitu suara atau vokalisasi dari
sampiran dan isinya mirip. Paparikan disini adalah sisindiran yang hanya
berdekatan bunyinya antara sampiran dengan isinya, jadi tidak harus sama kata
awal barisnya seperti pada rarakitan.
Contoh Paparikan:
·
Silih asih
Leuleupeutan leuleumeungan,
ngarah kékéjoanana.
Deudeukeutan reureujeungan,
ngarah téténjoanana.
Meuncit meri dina rakit,
Boboko wadah bakatul.
Lain nyeri ku panyakit,
Kabogoh direbut batur.
Cau ambon dikorangan,
Kanyéré ka pipir-pipir.
Lalaki
ambon sorangan,
Awéwé
teu mikir-mikir.
Samping
hideung dina bilik,
Kumaha
nuhurkeunana.
Abdi
mineung ka nu balik,
Kumaha
nuturkeunana.
·
Piwuruk
Hayang pisan
geura dahar,
Ngan taya réncang sanguna.
Hayang pisan
jadi beunghar,
Ngan kudu getol usahana.
Ka
kulah nyiar kapiting,
Ngocok-ngocok
bobodasna.
Ulah
sok liar ti peuting,
Osok
loba gogodana.
Aya
manuk dina pager,
Na
sukuna aya bola.
Lamun
urang hayang pinter,
Kudu
getol ka sakola.
Baju
kutud heureut pola,
Dikelin
teu dijalujur.
Lamun
téh
cucud sakola,
Arisin balik ka
lembur.
·
Sésébréd
Cau naon cau
naon,
Cau kulutuk di
juru.
Bau naon bau
naon,
Bau hitut nu di
juru.
Itu gunung ieu
gunung,
Diadukeun
pakbeledug.
Itu pundung ieu
pundung,
Marebutkeun
mojang budug.
Poé
Saptu poé Kemis,
Poé
Kemis jeung Jumaah.
Itu saha muril kumis,
Kumisna panjang sabeulah.
Daun hiris
dibeungkeutan,
Dibawa ka juru
leuit.
Anu geulis
ngadeukeutan,
Hayangeun dibéré
duit.
Salah satu aspek bahasa dan sastra Sunda
yang juga melibatkan bahasa Sunda sebagai media adalah wawangsalan. Wawangsalan
dalam bahasa Sunda merupakan susunan kata dalam bentuk teka-teki yang sama
dengan wangsalan di dalam Kesusastraan Cirebon. Wawangsalan di dalam khasanah
sastra Sunda termasuk di dalam salah satu dari bentuk sisindiran.
Wawangsalan berbeda dari bentuk rarakitan dan paparikan.
Wawangsalan (yang berbentuk teka-teki) pada umumnya terdiri dari dua larik.
Larik pertama sebagai sampiran (teka-teki), dan larik kedua merupakan rujukan
terhadap teka-teki larik pertama. Pada sebagian wawangsalan yang sudah sering digunakan oleh masyarakat penutur
bahasa Sunda, larik kedua sekaligus juga merupakan arti dari larik pertama.
Hanya dengan mengucapkan wawangsalan larik pertama saja, penutur bahasa Sunda
dapat memahami isinya (membentuk idiom).
Di dalam wawangsalan, selain menebak
teka-teki yang disampaikan di larik pertama. Jawaban larik pertama tersebut
akan memunculkan bermacam-macam jenis kata. Dapat berupa jenis nomina, verba,
adjektiva, adverbial dsb. Rujukan jawaban teka-teki pertama tersebut, dapat
mengungkapkan makna referensial wawangsalan
larik pertama. Melalui kajian larik pertama wawangsalan dapat dianalisis kandungan makna idiomatik yang ada di
dalam wawangsalan.
Contoh Wawangsalan:
-méga beureum surupna geus burit, ngalanglayung panas pipikiran. (layung)
-cikur
jangkung jahé konéng, naha teu palay tepung. (panglay)
-sim
abdi mah ngabeunying leutik, ari ras cimataan. (amis mata)
-gedong
tengah laut, ulah kapalang nyabéla. (kapal)
-paripaos
gunting pameulahan gambir, kacipta salamina. (kacip)
DAFTAR
PUSTAKA
Gunardi, Gugun. 2011. Inferensi Dan Referensi Wawangsalan Bahasa Sunda. Jatinangor: Sastra Unpad Press.
Paparikan. Melalui http://id.wikipedia.org/wiki/Paparikan. diakses Selasa, 19 Februari 2013.
Rahayu, Budi, dkk. 1994. Pangajaran Sastra Sunda. Bandung: CV. Pustaka Setia.
Rarakitan. Melalui http://su.wikipedia.org/wiki/Rarakitan. diakses Selasa, 19 Februari 2013.
Sisindiran Daerah Sunda. Melalui http://aliminiaincirebon.blogspot.com/2012/11/sisindiran-daerah-sunda.html. diakses Selasa, 19 Februari 2013.
http://rizkimasbox.blogspot.com/2013/02/sisindiran-rarakitan-paparikan.html
Sunarta Kartim. Sisindiran Pantung Sunda Sarat Nasehat. Melalui http://kartimsunarta.wordpress.com/2011/04/14/sisindiran-pantung-sunda-sarat-nasehat/. diakses Selasa, 19 Februari 2013.
Tim Peneliti Fakulatas Sastra 1995. Antologi Puisi Sunda. Bandung: Universitas Padjadjaran.
Wawangsalan. Melalui http://su.wikipedia.org/wiki/Wawangsalan. diakses Selasa, 19 Februari 2013.
Hatur nuhun Kang Rizki.. Lengkap dan jelas banget.. sangat membantu memahami sisindiran:)
ReplyDeleteMuhun mangga sawangsulna :)
DeleteHatur nuhun :)) Ngebantu banget ngerjain tugas sekolah
ReplyDeleteMuhun mangga sawangsulna :D
Deletekreatif pisan kang rizki, ageung pisan manfaatna... neda widi weee nya bade kopas... hatur nuhun
ReplyDeleteMuhun mangga, kantenan pisan, mugi katampi mangpaatna.
Deletehatur nuhun mang !!
ReplyDeleteSawangsulna, ang!
Deletehatur nuhun kang kana atos masihan elmu tentang sisindiran
ReplyDelete#. hatur nuhun kang
Sawangsulna, Kang. Hayu diajar sareng
Deleteaya roti di kukus
ReplyDeletedi kukusna di dinya
mang cilokna sabungkus
haturnuhunnya
come back, bloganecuy.blogspot.com katekyodownloadomzbagus.blogspot.com sukanagaracomunity.blogspot.com
Haha sawangsulna, Kang :D lanjutkan
Deleteyang bener berasal dari melayu apa sunda asli niih :/
ReplyDeleteDari Sunda atuh, Kang. Hehe "Sisindiran adalah bentuk puisi semacam pantun di dalam sastra Melayu", "Sisindiran ini lahir sebelum tahun 1600 M. bersama cerita pantun, dongeng, jangjawokan ‘mantra’. (Yus Rusyana, 1969: 11). Sisindiran adalah bentuk puisi tradisional Sunda yang sebentuk dengan pantun dalam sastra Melayu"
DeleteBagussss pisunnnn kang, nuhunnnn pisan nya kang *urangsundatigarut
ReplyDeleteHatur nuhun
Deletesyukron terima kasih ya sangat membantu :)
ReplyDeleteIya sama-sama
DeleteIjin sher
ReplyDeleteMangga
DeleteHatur nuhun kang rizki
ReplyDeleteSawangsulna
DeleteHatur nuhun kang Rizki seueur pisan mangpaatna kanggo ngerjakeun tugas
ReplyDeleteAlhamdulillah Kang, sawangsulna.
Deleterizki garutna timanten?bagussss
ReplyDeleteAbdi linggih ti Bandung, Teh😁
Deletesae pisan, hatur nuhun a, tos ngabagi elmuna. tiasa ngabantos oge kanu tugas sakola.
ReplyDeleteAlhamdulillah, sami-sami
DeleteEcet ecet oet oet motong beusi ku ragaji disadana ceucekitan cucurut anakna beurit
ReplyDeleteAya istri jangkung alit nju ngisang asup curuk asa sirit haha puntn ah ngalangkung
Hehe, mangga.
DeleteNuhun kang masbok ngabantos pisan, simkuring sok pahili antawis rarakitan sareng paparikan,
ReplyDeleteSawangsulna
Deleteasiap
ReplyDeleteAtta njeng
DeleteSiap Ahha
Deletehalo bay
ReplyDeleteYooo
DeleteMantap lurr...
ReplyDeleteBuat ulangan bahasa sunda🤙
Skuy living🤙
Tolong dong bang bikinin paparikn temanya jomblo tersakiti
ReplyDeleteEu gimana ya... Dicoba dulu aja kak, pasti bisa ;)
DeleteKang tolong dong post sisindiran,rakitan,paparikan,sareng wawangsalan nganggo kecap Buku...
ReplyDeleteAyo dicoba buat sendiri dulu, kak :p
DeleteHidup Persib!
ReplyDeletePride, passion, and glory!
DeleteHmmm bagus banget keren ,membantu tugas k✨✨✨❤
ReplyDeleteMakasiiih🔥
DeleteHatur nuhun kang, numpang save....
ReplyDeleteYooo, mangga.
Deletenuhun pisan.. .:)
ReplyDeleteSawangsulna
DeleteSisindiran
ReplyDeleteLeres.
Deletegood juop
ReplyDeleteHatur nuhun.
Deletethanks kak ^^ berguna bgt nii blog buat w rangkum bahasanya juga lebi di mengerti dari pada artikel lain
ReplyDeleteSama-sama, kak. Terima kasih komentar positifnya :)
DeleteAlus pisan kang
ReplyDeleteHatur nuhun
ReplyDelete